...

Aandelen top-10 van 2015 (of eerder)?

29 oktober 2007, 21:04 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Het ziet ernaar uit, dat over enkele jaren de keuze voor beleg­gin­gen een heel andere richt­ing moet uit­gaan dan het­geen we van­daag gewoon zijn. De groten van nu zouden dan wel eens ver­van­gen moeten wor­den door bedri­jven die thans amper of nog onvol­doende gek­end zijn.

Aan­de­len top-10 van 2015 (of eerder)?

Het begrip emerg­ing mar­kets’ maakt deel uit van het dagelijkse reilen en zeilen in de beleg­ger­swereld. Nochtans is deze term niet zo heel oud, want hij werd gelanceerd in het begin van de 1980’er jaren. Het was de Amerikaanse econoom Antoine van Agt­mael die de aan­dacht ves­tigde op de opkomende mark­ten en de daarmee ver­bon­den landen. 

Het meest recente overzicht ziet u in de tabel hier­boven, waar­bij het Azi­atis­che over­wicht duidelijk naar voren komt. Nu is het begrip Azië in dit ver­band niet geheel rel­e­vant, omdat dit con­ti­nent lan­den omvat van Israël en Saoe­di-Ara­bië tot Chi­na en de Filippijnen.

Nu terug naar de heer van Agt­mael. In het begin van deze maand heeft hij weer van zich lat­en horen via een artikel in Newsweek (num­mer van 11 okto­ber 2007) waarin hij zich waagt aan een lijst van de 10 bedri­jven die vol­gens hem het meeste kans hebben het te mak­en over dit en enkele jaren. 

We beschri­jven deze fir­ma’s in alfa­betis­che vol­go­rde. Via Yahoo Finance kwa­men we bij pink sheets (PK)’ effecten terecht, waarover nauwelijks gegevens, laat staan grafieken te vin­den waren. We von­den de meest overzichtelijke infor­matie via de Duitse site www​.finanzen​.net. Daarom ook zijn alle onder­staande grafieken in euro.

Op wereld­vlak is het Mex­i­caanse Cemex groot­ste lever­anci­er ter wereld van bouw­ma­te­ri­alen en num­mer drie van de cement­pro­du­cen­ten. Het bedri­jf is 101 jaar gele­den opgericht en heeft fab­rieken in 50 lan­den in Afri­ka, Azië, Europa, Noord- Mid­den- en Zuid-Ameri­ka. De mark­tkap­i­tal­isatie is ca 15 mil­jard euro. 

CVRD, voluit Com­pan­hia Vale do Rio Doce is een Brazil­i­aanse mijn­bouwon­derne­m­ing. Te noteren is, dat CVRD op de lijst stond van de 30 bedri­jven die de eerste edi­tie van de Dow Jones Indus­tri­al Aver­age vor­m­den in het jaar 1928. De naam zal waarschi­jn­lijk veran­deren in CVRD Inco want zeer onlangs nam het Canadese Inco in de han­den van CVRD, dat hier­mee de nikkel­pro­du­cent num­mer 2 en de derde groot­ste pro­du­cent van de zg. plan­ti­na­groep met­al­en in huis haalde. 

De naam Embraer is de samen­trekking van Empre­sa Brasileiro de Aeronáu­ti­ca. Het is de bouw­er van burg­er­lijke en mil­i­taire vlieg­tu­igen en het is tevens een toelever­anci­er voor de ruimte­vaart. Op gebied van com­mer­ciële vlieg­tu­igen is het s wereld num­mer drie, net achter Boe­ing en Airbus. 

Uit de naam kunt u het niet aflei­den, maar Grupo Mod­e­lo is de fab­rikant achter het vooral in de VS suc­cesvolle Mex­i­caanse Coro­n­a­bier. Maar ook in andere lan­den dan de VS wor­den de diverse soorten Coro­na en de andere bieren van deze pro­du­cent fel ges­maakt, want Grupo Mod­e­lo is goed voor meer dan 62% van de totale export van Mexico.

Het Tai­wanese bedri­jf Hon Hai Pre­ci­sion Indus­try is buiten de eigen sec­tor een illus­tere onbek­ende. Het bedri­jf is actief op het vlak van elek­tron­i­ca en elek­trische appa­rat­en, die ver­vaardigd wor­den onder pri­vate label, dus niet onder een eigen merk. Grote klanten/​opdrachtgevers voor Hon Hai zijn o.m. Apple (iPods), Dell (lap­tops), Nokia (hand­sets) en Sony (Playsta­tions). In de fab­rieken in eigen land en in Chi­na stelt Hon Hai meer dan 211.000 mensen tewerk. 

In Zuid-Korea wer­den vanaf het jaar 1967 Fords gepro­duceerd onder de merk­naam Hyundai. Aan­vanke­lijk bekeken de Japanse groten zoals Toy­ota deze fab­rikant nogal mee­warig, maar nadat in 1998 het bedri­jf was uit­ge­groeid tot Hyundai Motor Com­pa­ny en de con­cur­rent uit eigen land Kia over­nam, is een geduchte con­cur­rent ontstaan. Nu heeft Hyundai fab­rieken, buiten die in eigen land, in Chi­na, India en de VS. De ambitie van Hyundai, met een mark­tkap­i­tal­isatie van 655 miljoen euro, is om zo snel mogelijk deel uit te mak­en van het selecte club­je van de vijf groot­ste auto­bouw­ers ter wereld.

Een Indi­ase reus is Infos­ys Tech­nolo­gies Ltd, een multi­na­tion­al actief in de IT-sec­tor. De onderne­m­ing biedt infor­mat­i­ca­di­en­stver­len­ing maar doet ook aan eigen sofware- en appli­catieson­twik­kel­ing. Het is op dit gebied een niet te onder­schat­ting spel­er op wereld­vlak met omzetten van 1 mil­jard USD en meer per kwartaal. De mark­tkap­i­tal­istie van Infos­ys is meer dan 21 mil­jard euro. 

De naam Leno­vo is in het nieuws gekomen eind 2004, toen IBM bek­end maak­te te willen kap­pen met zijn pc-activiteit­en en ze ging verkopen aan het Chi­nese bedri­jf Leno­vo (zetel in Hong Kong). Leno­vo Group (oor­spronke­lijke naam Leg­end Group) is de groot­ste Chi­nese fab­rikant van com­put­ers en num­mer 3 van de pc-fab­rikan­ten, na Dell en HP. Maar Leno­vo (mark­tkap­i­tal­istie meer dan 6 mil­jard euro) maakt buiten com­put­ers en pc’s ook servers, foto­toestellen, s‑gsm’s enz.

Het Zuid-Kore­aanse Sam­sung Elec­tron­ics, één van de groot­ste elek­tron­i­ca­con­cerns van de wereld, is actief in 60 lan­den. Het bedri­jf bestaat sinds 1938 en is geëvolueerd tot één van de twintig meest bek­ende merk­na­men. Op het gebied van proces­soren en geïn­te­greerde scha­kelin­gen is Sam­sung de num­mer 2 van de wereld, na Intel en voor Texas Instru­ments, Toshi­ba en ST Micro­elec­tron­ics. Sam­sungs mark­tkap­i­tal­isatie is bij­na 7 mil­jard euro. 

Dan hebben we nog Tai­wan Semi­con­duc­tor Man­u­fac­tur­ing (TSM), de groot­ste onafhanke­lijke fab­rikant van sili­ci­umwafels’, de basis van halfgelei­ders voor com­put­ers. TSM is zowat de keuken waar het sili­ci­um wordt bereid, dat lat­er zal dienen voor de pro­duc­tie van de meest uiteen­lopende micro­proces­soren. Zon­der bedri­jven zoals TSM geen com­put­ers, micro­proces­soren, stu­ursys­te­men. De merk­tkap­i­tal­isatie van het bedri­jf is meer dan 36 mil­jard euro. 

Tot daar de top-10 bedri­jven voor de nabi­je toekomst vol­gens Antoine van Agt­mael. Hij beweert niet meer en niet min­der, dat het dit tien­tal zal zijn, dat over afzien­bare tijd’ de werelde­conomie en daar­door ook het beleg­gings­land­schap zal domineren. Hier­bij onder­li­jnt van Agt­mael, dat de fac­toren die hebben geleid (en nog alti­jd lei­den) tot het suc­ces van deze 10 en wellicht nog andere firma’s niet te zoeken is bij het imiteren van west­erse pro­ducten en andere kun­st­matige mid­de­len. Vol­gens van Agt­mael werken deze onderne­min­gen zich naar voren dankz­ij cre­ativiteit, meester­lijk design, slim man­age­ment en gea­vanceerde tech­nolo­gie en zullen ze daar­door de top bereiken van de wereldeconomie. 

U kunt de argu­men­tatie van Antoine van Agt­mael in detail doorne­men in zijn laat­ste boek De nieuwe multi­na­tion­als’ met als veelzeggende onder­ti­tel Hoe bedri­jven uit Brazil­ië, Chi­na, India, Korea en Mex­i­co de west­erse mark­ten overne­men.’ Uit­gev­er­ij: Busi­ness Contact.

Wij vin­den het in alle geval meer dan de moeite waard om boven­ver­melde bedri­jven op te vol­gen en in te stap­pen zodra er vol­doende sig­nalen zijn. En wat Wall Street betre­ft denken we dat het sti­laan tijd wordt dat het klasse­ment pink sheets’ grondig herzien wordt.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.