![](/images/legacy-images/images/071029-jvb-+-grafiek.gif)
Aandelen top-10 van 2015 (of eerder)?
Het begrip ‘emerging markets’ maakt deel uit van het dagelijkse reilen en zeilen in de beleggerswereld. Nochtans is deze term niet zo heel oud, want hij werd gelanceerd in het begin van de 1980’er jaren. Het was de Amerikaanse econoom Antoine van Agtmael die de aandacht vestigde op de opkomende markten en de daarmee verbonden landen.
Het meest recente overzicht ziet u in de tabel hierboven, waarbij het Aziatische overwicht duidelijk naar voren komt. Nu is het begrip Azië in dit verband niet geheel relevant, omdat dit continent landen omvat van Israël en Saoedi-Arabië tot China en de Filippijnen.
Nu terug naar de heer van Agtmael. In het begin van deze maand heeft hij weer van zich laten horen via een artikel in Newsweek (nummer van 11 oktober 2007) waarin hij zich waagt aan een lijst van de 10 bedrijven die volgens hem het meeste kans hebben het te maken over dit en enkele jaren.
We beschrijven deze firma’s in alfabetische volgorde. Via Yahoo Finance kwamen we bij ‘pink sheets (PK)’ effecten terecht, waarover nauwelijks gegevens, laat staan grafieken te vinden waren. We vonden de meest overzichtelijke informatie via de Duitse site www.finanzen.net. Daarom ook zijn alle onderstaande grafieken in euro.
Op wereldvlak is het Mexicaanse Cemex grootste leverancier ter wereld van bouwmaterialen en nummer drie van de cementproducenten. Het bedrijf is 101 jaar geleden opgericht en heeft fabrieken in 50 landen in Afrika, Azië, Europa, Noord- Midden- en Zuid-Amerika. De marktkapitalisatie is ca 15 miljard euro.
CVRD, voluit Companhia Vale do Rio Doce is een Braziliaanse mijnbouwonderneming. Te noteren is, dat CVRD op de lijst stond van de 30 bedrijven die de eerste editie van de Dow Jones Industrial Average vormden in het jaar 1928. De naam zal waarschijnlijk veranderen in CVRD Inco want zeer onlangs nam het Canadese Inco in de handen van CVRD, dat hiermee de nikkelproducent nummer 2 en de derde grootste producent van de zg. plantinagroep metalen in huis haalde.
De naam Embraer is de samentrekking van Empresa Brasileiro de Aeronáutica. Het is de bouwer van burgerlijke en militaire vliegtuigen en het is tevens een toeleverancier voor de ruimtevaart. Op gebied van commerciële vliegtuigen is het ’s wereld nummer drie, net achter Boeing en Airbus.
Uit de naam kunt u het niet afleiden, maar Grupo Modelo is de fabrikant achter het vooral in de VS succesvolle Mexicaanse Coronabier. Maar ook in andere landen dan de VS worden de diverse soorten Corona en de andere bieren van deze producent fel gesmaakt, want Grupo Modelo is goed voor meer dan 62% van de totale export van Mexico.
Het Taiwanese bedrijf Hon Hai Precision Industry is buiten de eigen sector een illustere onbekende. Het bedrijf is actief op het vlak van elektronica en elektrische apparaten, die vervaardigd worden onder private label, dus niet onder een eigen merk. Grote klanten/opdrachtgevers voor Hon Hai zijn o.m. Apple (iPods), Dell (laptops), Nokia (handsets) en Sony (Playstations). In de fabrieken in eigen land en in China stelt Hon Hai meer dan 211.000 mensen tewerk.
In Zuid-Korea werden vanaf het jaar 1967 Fords geproduceerd onder de merknaam Hyundai. Aanvankelijk bekeken de Japanse groten zoals Toyota deze fabrikant nogal meewarig, maar nadat in 1998 het bedrijf was uitgegroeid tot Hyundai Motor Company en de concurrent uit eigen land Kia overnam, is een geduchte concurrent ontstaan. Nu heeft Hyundai fabrieken, buiten die in eigen land, in China, India en de VS. De ambitie van Hyundai, met een marktkapitalisatie van 655 miljoen euro, is om zo snel mogelijk deel uit te maken van het selecte clubje van de vijf grootste autobouwers ter wereld.
Een Indiase reus is Infosys Technologies Ltd, een multinational actief in de IT-sector. De onderneming biedt informaticadienstverlening maar doet ook aan eigen sofware- en applicatiesontwikkeling. Het is op dit gebied een niet te onderschatting speler op wereldvlak met omzetten van 1 miljard USD en meer per kwartaal. De marktkapitalistie van Infosys is meer dan 21 miljard euro.
De naam Lenovo is in het nieuws gekomen eind 2004, toen IBM bekend maakte te willen kappen met zijn pc-activiteiten en ze ging verkopen aan het Chinese bedrijf Lenovo (zetel in Hong Kong). Lenovo Group (oorspronkelijke naam Legend Group) is de grootste Chinese fabrikant van computers en nummer 3 van de pc-fabrikanten, na Dell en HP. Maar Lenovo (marktkapitalistie meer dan 6 miljard euro) maakt buiten computers en pc’s ook servers, fototoestellen, s‑gsm’s enz.
Het Zuid-Koreaanse Samsung Electronics, één van de grootste elektronicaconcerns van de wereld, is actief in 60 landen. Het bedrijf bestaat sinds 1938 en is geëvolueerd tot één van de twintig meest bekende merknamen. Op het gebied van processoren en geïntegreerde schakelingen is Samsung de nummer 2 van de wereld, na Intel en voor Texas Instruments, Toshiba en ST Microelectronics. Samsungs marktkapitalisatie is bijna 7 miljard euro.
Dan hebben we nog Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSM), de grootste onafhankelijke fabrikant van ‘siliciumwafels’, de basis van halfgeleiders voor computers. TSM is zowat de keuken waar het silicium wordt bereid, dat later zal dienen voor de productie van de meest uiteenlopende microprocessoren. Zonder bedrijven zoals TSM geen computers, microprocessoren, stuursystemen. De merktkapitalisatie van het bedrijf is meer dan 36 miljard euro.
Tot daar de top-10 bedrijven voor de nabije toekomst volgens Antoine van Agtmael. Hij beweert niet meer en niet minder, dat het dit tiental zal zijn, dat ‘over afzienbare tijd’ de wereldeconomie en daardoor ook het beleggingslandschap zal domineren. Hierbij onderlijnt van Agtmael, dat de factoren die hebben geleid (en nog altijd leiden) tot het succes van deze 10 en wellicht nog andere firma’s niet te zoeken is bij het imiteren van westerse producten en andere kunstmatige middelen. Volgens van Agtmael werken deze ondernemingen zich naar voren dankzij creativiteit, meesterlijk design, slim management en geavanceerde technologie en zullen ze daardoor de top bereiken van de wereldeconomie.
U kunt de argumentatie van Antoine van Agtmael in detail doornemen in zijn laatste boek ‘De nieuwe multinationals’ met als veelzeggende ondertitel ‘Hoe bedrijven uit Brazilië, China, India, Korea en Mexico de westerse markten overnemen.’ Uitgeverij: Business Contact.
Wij vinden het in alle geval meer dan de moeite waard om bovenvermelde bedrijven op te volgen en in te stappen zodra er voldoende signalen zijn. En wat Wall Street betreft denken we dat het stilaan tijd wordt dat het klassement ‘pink sheets’ grondig herzien wordt.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.