...

"2 augustus"

26 juli 2011, 08:16 | US Markets Redactie | leestijd: 16 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Hoe belan­grijk is 2 augus­tus? Ron Paul, Repub­likeins pres­i­dentskan­di­daat en thans Con­gres­lid deed hierover op Bloomberg vorige week een aan­tal opmerke­lijke uit­sprak­en, star­tend met de vraag: Is het einde van de wereld nabij indi­en per die datum de Democ­ra­t­en er met de Repub­likeinen niet uitkomen om het schuld­pla­fond te verhogen?


De voorstem­mers voor een ver­hoging menen dat een default’ (niet meer aan de betal­ingsver­plicht­ing kun­nen vol­doen) een prece­dent schept voor een regel­rechte ramp. Paul zegt dat my expec­ta­tions of such a sce­nario are more san­guine’ (mijn verwacht­ing van een dergelijk sce­nario is wat min­der somber) waarop hij liet vol­gen: the U.S. gov­ern­ment default­ed at least three times on its oblig­a­tions dur­ing the 20th cen­tu­ry’ (de regering kwam in de vorige eeuw al drie maal eerder z’n ver­plichtin­gen niet na):

1) In 1934 werd het goud­bez­it in de ban gedaan en werd de goud­pri­js over night van $20,67 naar $35 per troy ounce opge­hoogd
2) In 1968 vol­gde het besluit dat een einde maak­te aan de omwis­sel­ing van zil­vercer­tifi­cat­en in zil­v­eren munten of baren
3) In 1971 maak­te pres­i­dent Nixon een einde aan de goud­kop­pel­ing met de dol­lar, zodat buiten­landse mogend­he­den hun papieren” dol­lars
niet langer kon­den inwis­se­len tegen goud

Niet langer gehin­derd door com­mod­i­ty back­ing kon de fed­erale over­heid zich onge­hin­derd uitleven” in onge­lim­i­teerde staat­suit­gaven, zek­er zolang het buiten­land bleef inteke­nen op de schul­duit­gifte in de vorm van treasury’s (kor­ter en langer lopend Amerikaans schuld­pa­pi­er).”

Deze defaults hebben (tot voor kort, RB) niet geleid tot een afne­mende inter­esse in Amerikaanse staat­slenin­gen. Dus waarom zou een default betrekking hebbend op een betrekke­lijk klein bedrag (het gaat immers slechts om de ophoging van de schuld­hoogte) tot grote gevol­gen lei­den?”

De nationale schuld ligt op dit moment op ruim $14 biljoen (12 nullen, RB), ter­wi­jl het totaal aan uit­gaven inclusief de ongedek­te ver­plichtin­gen inza­ke de oud­eren- en medis­che zorg intussen op een slordi­ge 200 biljoen uitkomen. De staat is bijgevolg insol­vent, aangezien er geen enkele modus denkbaar is om deze schulden weer in te lopen. De gedachte dat één der bei­de par­ti­jen op serieuze wijze zou willen bij­dra­gen om het fis­cale kaarten­huis weer op orde te bren­gen is domweg ridicuul!”

Boom and Bust
Verder haalde hij de Oost­en­rijkse School aan die mon­e­tair min of meer haaks staat op het Angel­sak­sis­che mod­el (speelt ook in de euro­zone!) en aangeeft hoe een loose cen­tral bank mon­e­tary pol­i­cy voort­durend booms and busts voort­brengt. Eén en ander als gevolg van mark­t­in­grepen (manip­u­latie) door kun­st­matig de rente te ver­la­gen c.q. te ver­hogen, een onheus beleg­gingskli­maat te schep­pen en economis­che mis­rekenin­gen (bij de banken) op te roepen daar kap­i­taal wordt afgeleid van de hoogst reële waardebestem­ming gere­flecteerd in de voorkeur van de con­sument. Zo lei­d­de een los” mon­e­tair beleid recent tot de dot-com bub­ble begin deze eeuw, de vast­goed bub­ble in 2007, de kredi­et bub­ble in 2008 eindi­gend in de schuld bub­ble van nu.

Veel te lang heeft het Fed­beleid met de inmid­dels beruchte” quan­ti­ta­tive eas­ing (QE) de rente kun­st­matig laag gehouden om de over­heid in staat te stellen de uit­gaven drastisch te ver­hogen en daarmee roekeloos nieuwe schuld te creëren, waar­van de kosten (rente) veel lager zijn dan onder de huidi­ge omstandighe­den ver­ant­wo­ord is”.

Repub­likeinen noch Democ­ra­t­en hebben een poging gedaan om een eind te mak­en aan deze gravy train’(bag­ger poli­tiek), waar­bij de ene par­tij voorkeur had voor oor­log­je voeren” en de andere voor het zorg­s­telsel. Na alle hocus pocus zoals de his­torisch lage rente, QE en de gren­zen aan het schulden­pla­fond staat het Con­gres nu voor een geweldig dilem­ma”.

Harde besluiten
Het is nog niet te laat om terug te keren tot fis­cale gezond­heid. We zouden kun­nen begin­nen om de schuld aan te pakken die door de Fed werd opgenomen, die al $1,6 biljoen onder het schuld­pla­fond zou weg­ne­men” (hij geeft niet aan hoe). Of, we zouden onze troepen terug kun­nen roepen, het zorg­s­telsel faseren om op deze wijze de fed­erale over­heid weer op het spoor terug te bren­gen lei­dend tot bin­nen de begren­zin­gen zoals in de grondwet (Con­sti­tu­tion) zijn vast­gelegd. Tot nog toe is nie­mand bereid zich voor een dergelijk hard besluit in te zetten. Iedereen is bezig to kick the can down the road’ (het lege blik­je voor zich uit te schop­pen) en te geloven in de oneindigheid van geld uit­geven dat er niet is”.

Indi­en er thans geen majeure beslissin­gen in dit opzicht wor­den genomen, staat de V.S. vroeg of laat een default te wacht­en. Van­wege de onher­stel­bare schade beter soon­er than lat­er. Dat soon­er zou nog wel eens even op zich kun­nen lat­en wacht­en in ver­band met de verkiezin­gen vol­gend jaar. Het schuld­pla­fond wordt uit­slui­tend gebruikt als poli­tiek pressiemid­del om er straks bij de verkiezin­gen voordeel uit te peuren.“

Ook al wordt geveinsd van niet, bli­jft het spel­let­je van spenderen, lenen en bij­drukken uiterst aan­lokke­lijk om nog even voort te zetten zolang the herd’ (de kud­de) hierin bli­jft geloven ges­te­und” door de Rat­ing Bureaus. Immers, de Grieken wor­den weliswaar afge­serveerd, maar de V.S. onder soort­gelijke omstandighe­den behoudt vooral­snog haar triple‑A sta­tus. Waarom? Die kan bli­jven bij­drukken! Nog opmerke­lijk­er is dat naar­mate de schuld toe­neemt, de terug­be­tal­ingscapaciteit daarmee navenant afneemt zon­der dat dit invloed op de rat­ing heeft. Sterk­er, als het schuld­pla­fond niet wordt ver­hoogd dan ver­li­est de V.S. wellicht een A’tje maar het niet ophogen van het schuld­pla­fond impliceert dat er juist min­der wordt geleend en bijge­drukt. Kunt u het alle­maal nog vol­gen of moet ik me toch even lat­en nakijken?

Nie­mand schi­jnt zich tot dusver druk te mak­en over de kwaliteit van de uit­staande schulden, ter­wi­jl de rat­ing­bu­reaus de AAA-rat­ings van 1990 tot 2008 hebben lat­en groeien van bene­den 10% schuld naar bij­na 50% in 2006 en deze rat­ings lieten staan na het slip­pert­je” in 2008.

Onder­staande chart uit de Finan­cial Times geeft dit goed weer voor zover het is te lezen.



Een triple‑A rat­ing impliceert an extreme­ly strong capac­i­ty to meet finan­cial com­mit­ments’, in goed Ned­er­lands: een buitenge­woon sterke capaciteit om aan de finan­ciële ver­plichtin­gen te kun­nen vol­doen. Op zich is daarmee niks mis zolang je niet alleen je geld + ver­goed­ing (rente) terug kri­jgt maar ook dezelfde koop­kracht. Dat wordt er helaas niet bij verteld en daarin schuilt nu juist het grote risi­co! Schrikken was ook de gigan­tis­che cor­po­rate debt die S&P inschat op een slordi­ge $8 biljoen die tussen 2012 en 2015 op her­fi­nancier­ing staat te wacht­en en straks moet con­cur­reren met de te her­fi­nancieren staatss­chuld (afgelost wordt er niet of nauwelijks).

Indi­en de regering nu niet langer aan haar ver­plichtin­gen vol­doet, brengt zulks ongetwi­jfeld pijn­lijke gevol­gen met zich mee voor de kor­tere ter­mi­jn. Immers, de triple‑A rat­ing (vol­gens Weiss Research is de staatss­chuld intussen al tot junk ver­heven”) lei­dt tot een hogere rentevoet maar alles bij elka­ar is dit nog niet zo slecht, zegt Paul. Immers, een hogere rente lei­dt er vanzelf toe dat de over­heid min­der gaat lenen, bud­get­ten weer op orde (in even­wicht) moet bren­gen (as the cost of ser­vic­ing debt will be so expen­sive as to pre­clude future debt financ­ing of gov­ern­ment oper­a­tions, ver­taald: de leningkosten zullen der­mate hoog zijn dat de vorm­ing van nieuwe schuld wordt ingedamd, als gevolg waar­van the gov­ern­ment will return to sound finan­cial foot­ing’ (de over­hei­ds­fi­nan­ciën weer op een gezon­dere voet terugk­eren).

Rais­ing the ceil­ing

Het alter­natief voor een default is niets anders dan om het schuld­pla­fond verder op te hogen, keep spend­ing like a drunk­en sailor’ and hope that the default comes after we die’ (geld bli­jven uit­geven als een dronken matroos en hopen op een après nous le déluge). A future default won’t take the form of a missed pay­ment, but rather will come through hyper­in­fla­tion’ (een toekom­stige default zal niet de vorm van een gemiste betal­ing aan­nemen maar van een hyper­in­flatie).

De reeds bestaande inces­tueuze” *) relatie tussen de Fed en de fed­erale regering zal verder groeien naar­mate de Fed meer staatss­chuld opneemt en deze mon­e­tariseert” op een manier die de huidi­ge QE2 doet schrompe­len tot een drup­pel op een gloeiende plaat’. Hij ref­er­eert hier­bij aan de onder­gang van de Weimar Repub­liek, maar dan in een land dat de werelde­conomie beheerst. That’s what we face if we do not come to terms with our debt prob­lem imme­di­ate­ly’ (dat staat ons te wacht­en als we niet direct tot een oploss­ing van ons schulden­prob­leem komen).

Een default zal pijn­lijk zijn maar ver­mi­jd­baar voor een land als de V.S. Geld pom­pen in de economie om de recessie te bestri­j­den lei­dt alleen maar tot een niet houd­bare economis­che boom en een nieuwe recessie worst than the first’! Op dezelfde wijze lei­dt het ophogen van het schuld­pla­fond tot het uit­s­tel van de dag van afreken­ing met nog veel ram­pza­liger gevol­gen. Dus dit is de enige keus die we hebben: óf we zetten nu het mes er in óf we nemen nog een pil­let­je” om de gevol­gen zo lang mogelijk uit te stellen”.

Com­men­taar
Op zich is de stelling al dik­wi­jls in mijn columns aan de orde geweest. Wel moet je respect hebben voor de man’s opti­misme om op ter­mi­jn toch weer tot een degelijk en gezond staat­shuishoud­boek­je te kun­nen komen. Hij gaat even­wel voor­bij aan de harde realiteit van een snel ver­arm­ing­spro­ces ook indi­en je nú tot saner­ing van het schuld­prob­leem zou over­gaan. Je neemt hier­mee onver­mi­jdelijk ook een open optie op sociale onrust, miss­chien nu iets min­der dan straks. Uit hoofde van zijn opti­misme en zijn voorgenomen inzet om er iets” aan te gaan doen ver­di­ent hij niet­temin het voordeel van de twi­jfel.

Helaas ziet men (de con­sument) dat grosso modo nog geheel anders en wordt er let­ter­lijk om het hardst om ophoging van het schuld­pla­fond geschree­uwd. De kans is dus lev­ens­g­root dat de jon­gelui” in het Con­gres hun oren hier­naar zullen lat­en hangen en Paul geen schi­jn van kans maakt. Hij zal dan de geschiedenis­boek­jes ingaan als de man voor wie men doof was.

Paul’s stap­pen
Al eerder had Paul betoogd dat de dol­lar verder onderuit zou gaan bij QE-voortzetting. Hij stelde dat een val­u­ta gezond bli­jft zolang deze zon­der dwang door iedereen wordt geac­cepteerd. Door de eeuwen heen hebben goud en zil­ver het meest beant­wo­ord aan de eis van wat een gezonde’ val­u­ta moet zijn. Maar thans wordt het gebruik er van in ons land (V.S.) ges­traft ter­wi­jl het grondwet­telijk het enige betaalmid­del is. Nu wordt dat als mis­bruik bestem­peld”.

Dit is de reden dat ik stap­pen heb onder­nomen om het con­sti­tu­tionele mon­e­taire sys­teem te her­stellen zoals dat is voorzien en toegepast door de Found­ing Fathers. Hier­toe heb ik een HR (Wet van Ini­ti­atief) inge­di­end om drie van de belan­grijk­ste obstakels m.b.t. de geld­cir­cu­latie weg te nemen w.o. om mis­bruik” wet­gev­ing die alleen dient om de schep­ping van pri­vate’ com­mod­i­ty valuta’s te voorkomen alsmede de belast­ing­wet­gev­ing aan te pakken die boetes oplegt aan het gebruik van gouden en zil­v­eren munten als wet­tig betaalmid­del (intussen door 3 stat­en voorgesteld, RB). In tegen­stelling tot het huidi­ge sys­teem ten faveure van de Fed en haar bankenkar­tel *) zullen alle Amerika­nen beter af zijn met een gezonde val­u­ta” (waarop geen schulden rusten, RB).

Luis in de pels van de Amerikaanse bevolk­ing
Voor een goed ver­staan­der is het belan­grijk te weten dat de Fed buiten de voorzit­ter geen benoemde offi­cials’ kent die ver­ant­wo­ord­ing zouden moeten afleggen. De Fed is geen over­hei­dsin­sti­tu­ut ook al wordt dat aura” meegegeven. Even­min kent de Fed een offi­cieel man­daat om het pub­liek te dienen. Dit insti­tu­ut is de jure”, een pri­vate opzet die als een last op de schoud­ers van de belast­ing­be­taler blijkt te rusten. Eigen­lijk zou je der­halve van een crime syn­di­cate’ kun­nen spreken. De Fed eigent zich het recht toe to bail out every­thing too big to fail’ maar dat recht staat ner­gens omschreven en is boven­di­en stri­jdig met de grondwet.

*) De Fed blijkt in 1907 te zijn opgezet door vijf dynas­tieën”: JP Mor­gan, Rock­e­feller, Rotschild, Wal­burg en Bilder­berg en geldt feit­elijk als een bankkar­tel dat zoge­naamd bedoeld was to pro­tect the U.S. peo­ple from the bad bankers’. Dit kar­tel opereert sinds 1913 open­lijk in part­ner­ship met de Amerikaanse over­heid met een aan­tal doel­stellin­gen” voor ogen:

  • om de onder­linge con­cur­ren­tie te stop­pen (typ­is­che kartelgedachte)
  • om goed­keur­ing te kri­j­gen voor een soort fran­chise’ for­mule om geld te creëren met andere cen­trale banken van de afzon­der­lijke staten
  • het beheer over alle bankre­serves te verkrijgen
  • teko­rten af te boeken op de belastingbetalers
  • het Con­gres te over­tu­igen dat het ging/​gaat om de bescherming van de belan­gen van de burgers”.

Zon­der de belast­ing­be­taler te raad­ple­gen kon de regering via een knip met de duim de Fed ver­zoeken om geld te creëren alsmede lenin­gen uit te schri­jven met de rente voor reken­ing van de belast­ing­be­taler. Dit wordt ook wel het Man­drake Mech­a­nism genoemd. Man­drake is een komis­che strip­figu­ur. Van­daar dat Ben Bernanke zich onlangs nog liet ont­vallen dat de schuld niet ver­mon­e­tariseerd” maar slechts gedig­i­taliseerd” wordt, een tove­naars­for­mule” dus. Je kunt de fac­to spreken van pure ver­vals­ing van het geld­cir­cuit. Op deze wijze zet het fiat papi­er” aan tot de verni­etig­ing van de maatschap­pelijke orde, het­geen je tot dusver alleen terug ziet in het goud en zil­ver als mee­teen­heid van de koop­kracht. Dit staat alle­maal te lezen in het boek van G. Edward Grif­fin met als titel The crea­ture from Jeck­yll Island’, waar des­ti­jds de aanzet tot de Fed­er­al Reserve Bank werd gegeven.

Op de COMEX zie je een soort­gelijke ontwik­kel­ing waar­bij in goud- en zil­ver futures niet voor bij­na 100% maar voor bij­na 100 keer(!) meer wordt ver­han­deld dan de voorhan­den voor­raad opges­la­gen goud en zil­ver. Is er een mooier sprook­je? Dat dit zo lang heeft kun­nen voort­duren, is uit­slui­tend te danken aan de gele­galiseerde manip­u­laties van JP Mor­gan c.s., gedoogd” door de Fed en in wezen ook door het Con­gres. De maf­fia zou hier­van likke­baar­den.

Noot
Van een goed geïn­formeerde lez­er van mijn columns ontv­ing ik een email m.b.t. de lev­ens­du­ur van de Fed­er­al Reserve die naar het schi­jnt in 1927 een eeuwig­durende kalen­der’ heeft meegekre­gen. Voorts zou in deze Act staan dat de Fed voor het con­trol­eren” van de geld­ho­eveel­heid een fee” ont­vangt uitge­drukt als Seignior­age. Deze fee wordt niet uit­be­taald in Notes maar in Gold Certfi­cates. Dit zou het antwo­ord van uncle’ Ben op Ron Paul’s vraag kun­nen verk­laren of er über­haupt nog goud in Fort Knox ligt. Hij antwo­ordde daarop dat de goud­voor­raad onder het ressort van het min­is­terie van Finan­ciën viel/​valt en dat daarte­gen cer­tifi­cat­en werden/​waren uit­gegeven. Of dit dezelfde Cer­tifi­cat­en betre­ft, is niet duidelijk.

Ook verk­laarde Bernanke in datzelfde vra­genu­urt­je dat goud niet als mon­e­tair geld moet wor­den beschouwd maar meer als tra­di­tie”. Het maakt wel duidelijk dat de Amerikaanse goudreserve afgezien van alle swaps e.d. hoogst­waarschi­jn­lijk aanzien­lijk min­der groot moet zijn dan de laat­ste audit in 1955 aan­gaf. Dit werkt even­min mee om het vertrouwen in de dol­lar her­steld te kri­j­gen. Daar­naast is ophoging van het schuld­pla­fond een vol­strek­te farce” om tot schuld­saner­ing te komen. De meeste Amerika­nen denken van wel. Ze komen er vanzelf achter ook al kan dat nog effe” duren!

Robert Bron­cel
Pub­li­cist US Markets 


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.