...

1973: oliecrisis en autoloze zondagen

6 juni 2007, 08:43 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (1)

Het jaar 1973 is berucht gewor­den omdat het beperken van de oli­eto­evo­er door de OPEC toen zijn hoogtepunt bereik­te en uit­mondde in een mon­di­ale economis­che cri­sis. We beschri­jven het toe­doen en het effect van deze crisis.


1973: oliecri­sis en autoloze zondagen
Het is nu bij­na 35 jaar gele­den, maar velen onder ons spreken nog alti­jd met een zekere weemoed over de peri­ode van de autoloze zondagen.


Van novem­ber 1973 tot jan­u­ari 1974 wer­den in Ned­er­land en in Bel­gië een tien­tal zonda­gen autoloos verk­laard. Behalve als je in het bez­it was van een spe­ciale ver­gun­ning, moest je auto aan de kant bli­jven van zater­da­gnacht tot zonda­gavond. De poli­tie hield streng toezicht en de boetes voor overtredin­gen waren niet min.
Er werd nog nooit zo ent­hou­si­ast gewan­deld als in die tijd. Lege-autostrade-kijken werd een nationale sport. Ruiters draaf­den vrolijk door de stad.
Alleen de buiten de ste­den gele­gen hore­caza­k­en en grote winkels waren niet zo blij mee met het ged­won­gen weg­bli­jven van hun weekendklanten. 

Ook buiten de Benelux waren beperkin­gen op het auto­ge­bruik. In de VS bij voor­beeld mocht je met een oneven num­mer­bord enkel tanken op maandag, woens­dag en vri­jdag en met een even num­mer­plaat op dins­dag, don­derdag en zater­dag. Op zondag waren de ben­zines­ta­tions gesloten. 

Aan­lei­d­ing tot deze toch wel drastis­che maa­trege­len bij ons en in het buiten­land was een regel­rechte oliecri­sis die haar hoogtepunt bereik­te eind 1973.

Wat was er aan de hand?
De oliecri­sis van 1973 had haar wor­tels 13 jaar eerder, toen in 1960 een aan­tal oliepro­duc­erende lan­den zich verenig­den in een kar­tel, de OPEC (Orga­ni­za­tion of Petro­le­um Export­ing Coun­tries). Deze lan­den waren Saoe­di-Ara­bië, Iran, Irak, Venezuela en Koeweit. Dit club­je werd al vlug uit­ge­breid tot een elf­tal met Katar, Verenigde Ara­bis­che Emi­rat­en, Nige­ria, Libië, Alger­i­je en Indonesië. 

De bedoel­ing van de OPEC was zich los te mak­en uit de directe invloed van de toen­ma­lige grote West­erse oliecon­cerns, zeg maar Esso, Shell, BP, Total, Chevron, Tex­a­co en con­soorten. Al snel besefte de OPEC haar macht als bez­it­ster van 90% van de wereldvoorraden. 
In 1973 kwam het tot een uit­barst­ing. Want in dat jaar had een Ara­bis­che coal­i­tie nota bene de Grote Ver­zoendag (Jom Kip­po­er) uit­gekozen om Israel bin­nen te vallen. Even zag het er naar uit dat Israel zou zwicht­en onder de Ara­bis­che druk. Toen kwam er hulp in de vorm van een lucht­brug die wapens van de VS aan­vo­erde en kwam er ook ste­un van West­erse lan­den zoals Nederland.
Uit sol­i­dariteit met de Ara­bis­che broed­ers begon de OPEC traag maar zek­er de oliekraan dicht te draaien. De uitvo­er naar lan­den die wer­den ver­dacht van medew­erk­ing met Israel werd drastisch beperkt. De aloude wet van vraag en aan­bod dicteerde een sti­jging van de oliepri­js. In 1972 betaalde je nog 3 dol­lar per vat van 159 liter, maar tegen het einde van 1973 was dat al meer dan 7 dol­lar. Omgerek­end naar heden­daagse dol­lars is dit een sti­jging van ca 65 naar ca 140 dol­lar. In de loop van 1974 liep die pri­js nog verder op tot 12 dol­lar per vat. De absolute piek werd bereikt in 1980 met ca 39 dol­lar per vat, omgerek­end zou dat nu meer dan 200 dol­lar zijn! Met ons huidig 65 dol­lar­niveau zijn we dus nog ver van kant, gelukkig maar.
Aan boven­staande chart van de Dow Jones Indus­tri­al Aver­age blijkt de impact van de oliecri­sis op de economie in de VS en per uit­brei­d­ing in de ganse wereld. Want de uitvo­er­beperkin­gen van de OPEC sloe­gen blind toe, de ganse West­erse wereld kre­unde onder de lood­zwaar gewor­den energiefactuur.

In de 1970 ger jaren leek de DJIA aan een echte klim te zijn begonnen, maar in 1972 – 73 kwam daar een abrupt einde aan. Eerst veel lat­er heeft de DJIA zich her­pakt en begon vanaf 1985 de storm­loop naar het 11.000 puntenniveau.

In Europa en in de VS lei­d­den de pri­jssti­jgin­gen van de OPEC in de jaren 1972 – 1973 o.a. tot dreigende schaarste in de ben­zine. De Ned­er­landse regering nam maa­trege­len, waar­van de twee voor­naam­ste waren de autoloze zonda­gen en rantsoeneren van de ben­zine d.m.v. een sys­teem met bon­nen. In Bel­gië kwa­men ook autoloze zonda­gen, lat­er gevol­gd door snel­hei­ds­beperkin­gen, zoals 100 km/​uur op de autosnelwegen. 

De autoloze zonda­gen werk­ten pri­ma, ze wer­den door het pub­liek ervaren als een demon­stratie van sol­i­dariteit en er werd zelfs hal­sreik­end naar uit­gekeken, het was gewoon­weg leuk, zoals we hoger al aan­toon­den. De ben­zinebon­nen sloe­gen niet aan, de Ned­er­lan­ders wipten mas­saal de Bel­gis­che en de Duitse gren­zen over om te tanken. De bon­nen wer­den begraven en ver­van­gen door snel­hei­ds­beperkin­gen. Deze beperkin­gen zijn tien­tallen jaren bli­jven bestaan. Zelfs in peri­odes dat er geen sprake meer was van ben­zi­neschaarste mocht je in Ned­er­land niet sneller dan 100 kilo­me­ter per uur rij­den op de autowegen. 
Door zo drastisch en bru­taal het oliewapen te hanteren was de OPEC begonnen een poot van zijn eigen stoel door te zagen. In het West­en kon men in de 1970 ger jaren niet lev­en met de gedachte afhanke­lijk te zijn van de willekeur van olies­jeiks. De jacht naar nieuwe energiebron­nen was open. 

Ook na een con­fer­en­tie in 1974 in Wash­ing­ton, waar­bij de OPEC besloot de olieboy­cot te stop­pen, ging de ontwik­kel­ing in het West­en verder. 

Kern­cen­trales wer­den in hoog tem­po bijge­bouwd en in de Noordzee begonnen prospec­tors ijverig te zoeken naar olieschatten. 

De exploitatiemeth­od­es in dezelfde Noordzee wer­den ver­be­terd om de pri­js, die tot dan duur­der was dan die van de duurste Ara­bis­che olie, draaglijk te mak­en. Dit alles luk­te en al spoedig dob­ber­den boor­plat­forms naar hun bestem­ming en begon de Noordzee­olie toe te stromen. 

Lat­er wer­den nog enorme voor­raden aardgas ont­dekt, in Ned­er­land, Rus­land en Alger­i­je bij voorbeeld.

Wat onze afhanke­lijkheid van de OPEC ook heeft ver­min­derd, is het beter omgaan met de ener­ergiebron­nen door het ontwikke­len van zuinigere auto‘s, betere iso­latie van gebouwen en beter ren­derende motoren en apparaten.
Van­daag de dag bez­it de OPEC weliswaar nog 80% van de olievoor­raden ter wereld maar staat in voor de toelev­er­ing van slechts 40% ervan. De overige 60% komen dus van niet-OPEC lan­den En dat is miss­chien wel het enige posi­tieve dat is overge­bleven van de oliecri­sis van 1973. Alhoewel we er reken­ing moeten mee houden, dat de olieput­ten niet eeuwig het zwarte goud zullen deb­iteren. En dat schi­j­nen de ver­ant­wo­ordelijken nog niet goed te beseffen. 

Miss­chien komen er over afzien­bare tijd terug autoloze zonda­gen, miss­chien wel autoloze weken of maanden…
© Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.