Waarom cryptobetalingen jouw bedrijf écht vooruit kunnen helpen

19 maart 2025, 12:30


Waarom cryp­to­be­talin­gen jouw bedri­jf écht vooruit kun­nen helpen


Stel je even voor: je klant staat op het punt iets te kopen en in plaats van met pin­pas of cred­it­card te betal­en, geeft hij aan dat hij met Bit­coin of Ethereum wil afreke­nen. Best bij­zon­der, hè? Maar laat dat je niet ver­rassen – steev­ast stap­pen steeds meer bedri­jven in die richting.

Het lijkt miss­chien wat gedoe, maar er zit heel wat moois achter dat idee. Er zijn zelfs een hele­boel rede­nen waarom het voor jouw bedri­jf zin­vol kan zijn om cryp­to als betaalmid­del te omarmen!

Nieuwe klanten bereiken op een frisse manier

Kijk, als je cryp­to accepteert, trek je meteen een groep mensen aan die je anders nooit had bereikt. Denk aan de ent­hou­si­aste tech-fanat­en en de jonge onderne­mers die hun dig­i­tale munten liev­er uit­geven dan tra­di­tionele centen.

Ze voe­len zich direct aange­spro­ken als ze merken dat jouw winkel of dienst met cryp­to werkt. Dat geeft jouw bedri­jf meteen een inno­vatieve uitstraling.

Snelle betalin­gen, ook over de grens

Als je bedri­jf inter­na­tion­aal opereert, weet je dat geld over­mak­en via banken soms een heel lang gedoe is. Dagen­lang wacht­en op een over­boek­ing en dan soms nog bijkomende zor­gen erbij. Met cryp­to is dat prob­leem ver­holpen: de betalin­gen gaan in een oog­wenk en kosten vri­jwel geen moeite.

Of je nu een klant in Ams­ter­dam of in Tokio hebt, het geld staat snel op je reken­ing. Dit is vooral inter­es­sant voor bedri­jven die een inter­na­tion­aal plat­form hebben, denk bijvoor­beeld aan een online casi­no. Als spel­ers bij je casi­no’s met Bit­coin kun­nen betal­en, dan moet je geen reken­ing houden met val­utawis­selkosten, ver­traagde uit­be­talin­gen en andere ongein. Win-win voor jou én voor je klanten.

Lagere kosten

Tra­di­tionele betaal­meth­o­d­en zijn vaak niet goed­koop. Je betaalt meestal een hoop onkosten bij cred­it­card­be­talin­gen en bankoverschrijvingen.

Cryp­to-trans­ac­ties werken daar­ente­gen vaak met heel lage kosten, wat op de lange ter­mi­jn je winst ten goede kan komen. Meer cen­ten over­houden betekent dat je je bedri­jf miss­chien zelfs nog beter kunt lat­en groeien.

Geen gedoe met terugboekingen

Een groot voordeel van cryp­to is dat de betalin­gen onom­keer­baar zijn zodra ze zijn bevestigd. 

Geen gedoe meer met charge­backs of terug­boekin­gen, wat vooral bij online verkopen een flinke romp­slomp kan besparen. Dit zorgt voor een sta­bielere cash­flow, wat natu­urlijk alti­jd welkom is.

Toe­gang tot wereld­wi­jde markten

Niet over­al in de wereld is de tra­di­tionele bank­in­fra­struc­tu­ur even betrouw­baar. In som­mige lan­den zijn mensen afhanke­lijk van alter­natieve betaal­meth­o­d­en, of willen ze bewust afstap­pen van stan­daard betal­ingssys­te­men.

Als je cryp­to accepteert, open je de deuren naar nieuwe mark­ten en kun je klanten aantrekken die anders miss­chien niet eens de kans zouden kri­j­gen om bij jou te kopen.

Ver­hoogde Vei­ligheid en Min­der Fraude

De tech­nolo­gie achter cryp­tocur­ren­cy, de blockchain, zorgt voor een hele transparante en veilige manier van betal­en. Elke trans­ac­tie wordt vast­gelegd in een open­baar dig­i­taal groot­boek, wat fraude bij­na onmo­gelijk maakt.

Voor zow­el jou als je klant betekent dit extra gemoed­srust. Nie­mand hoeft zich zor­gen te mak­en over ver­valsin­gen of onverk­laar­bare trans­ac­ties. Dit bouwt weer vertrouwen op, wat natu­urlijk essen­tieel is in elke zake­lijke relatie.

Een Frisse Wind door Je Organisatie

Door cryp­to als betaalmid­del te inte­gr­eren, geef je je bedri­jf een flinke boost qua ima­go. Je laat zien dat je niet bang bent om te exper­i­menteren en nieuwe tech­nolo­gieën te omar­men. Dit kan zow­el intern voor meer energie en moti­vatie zor­gen, als extern voor een beter merkimago.

Het is een state­ment dat jouw bedri­jf klaar is voor de toekomst en niet bang is om oude gewoontes los te laten.

Makke­lijk Schaal­baar en Praktisch

Tot slot is het gebruik van cryp­to­be­talin­gen ook nog eens heel prak­tisch en schaal­baar. Naar­mate je bedri­jf groeit, wil je niet steeds tegen tech­nis­che beperkin­gen aanlopen. 

Cryp­to-trans­ac­ties kun­nen soe­pel meeschalen met de groei van je onderne­m­ing, zon­der dat je een hele infra­struc­tu­ur hoeft om te gooien.

Het biedt flex­i­biliteit en gemak in één, waar­door je je kunt con­cen­tr­eren op wat echt belan­grijk is: je bedri­jf lat­en groeien en je klanten tevre­den houden.

Part­ner artikel


Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.